2018. február 8., csütörtök

Nézőpont: Egyes Szám Második Személyű Elbeszélés

– Ha még nem tetted volna meg, előbb olvasd el az előző részt: Egyes Szám Első Személyű Elbeszélés

Egyes Szám Második Személyű Elbeszélés
Az egyes szám második személyű elbeszélés egy ritkán használt típusa a nézőpontoknak. A történetet egyetlen narrátor meséli el a "te" perspektívájából. Közvetlenül szólítja meg az olvasót, mintha ő maga lenne a főszereplő, akinek a tettei és a szavai papírra vannak vetve. Szinte erőszakosan kényszeríti rá a történettel való azonosulásra. Az egyes szám második személyű elbeszélés általában jelen időben játszódik, ezzel is fokozva a nézőpont sajátos sürgető érzetét.

Az egyes szám második személyű elbeszélésnek három fő alkalmazási módja lehetséges:
1. Közvetlen megszólítás. "A főszereplő te vagy."
Példa Jay McInerney – Fények, nagyváros című regényéből:
Egy bárban koptatod a szád egy borotvált fejű csajjal. A Tört Szívekben vagy tán a Rest Gyíkban. Mindez kitisztulhatna a fejedben, csak útba kéne ejtened a mosdót, hogy még egy kis Bolíviai Muníciót magadhoz végy… Agyad jelen pillanatban aprócska bolíviai katonáktól nyüzsög. Fáradtak és sárosak a hosszú éjszakai meneteléstől. Csizmájuk lyukas, éhesek. Táplálék kell nekik. A Bolíviai Muníció.

2. Önsegítő könyvek imitálása. "Hogyan legyél jó író?"
Példa Lorrie Moore – Segíts magadon! című novelláskötetéből:
Először az osztályteremben, egy bárban vagy az ócskapiacon találkozz vele. Lehet, hogy hatodikosokat tanít vagy barkácsboltja van, vagy művezető egy papírgyárban. Jó táncos. A haja mindig ápolt. nevet a vicceiden.
Eltelik egy hét, egy hónap, egy év. Érezd, hogy felfedeztek, hogy lesik a kívánságaidat, hogy szüksége van rád és szeret, aztán kezdj el néha unatkozni. Szomorodj el, zavarodj össze, és járj el a belvárosi moziba. Vegyél pattogatott kukoricát. Elmúlik majd. Egy hét, egy hónap, egy év múlva.

3. Dicsőített első személy. (Mintha a narrátor magához beszélne.) "Nagyszerű vagy."
Példa:
A bankpénztáros ablakához hajolsz, és végigsimítasz dús fekete fürtjeiden. A markodban van. Tetszik neki a gödröcske az arcodon, sőt még azt a pár ránc is, ami nemrégiben jelent meg a szemed sarkában, amikor mosolyogsz.

Előnyök 
– Ritka alkalmazása miatt különleges hatást kelt, ahogy az író közvetlenül szólítja meg az olvasót.
– Az egyszerű észrevételek sokkal nagyobb súlyt kapnak, mint első személyben. A legapróbb részletek is extra jelentéstartalommal bírnak, ahogy a narrátor elhinti közöttük saját nézeteit és rejtett érzelmeit.

Hátrányok
– Furcsa benyomása miatt egy idő után erőltetettnek fog hatni akár írjuk, akár olvassuk. Ezért regényeknél vagy hosszabb novelláknál nem javasolt az alkalmazása.
–  Nem minden olvasó hajlandó elviselni a kényszerített azonosulást. Van, aki ellenáll, és azt fogja mondani, hogy ő nem beszélget egy borotvált fejű csajjal a bárban. A karakter lehet, de ő nem.
– Az első személyre jellemző korlátoltság itt is jelen van. A történet teljes mértékben a narrátorhoz tartozik, a szerzőnek magában kell tartania saját megjegyzéseit és észrevételeit.

Forrás:
– Writer's Digest Books: Crafting Novels & Short Stories
– Alexander Steele: Kezdő Írók Kézikönyve
– Nancy Kress: Characters, Emotion & Viewpoint
– Monica Wood: Description

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése