2017. május 16., kedd

Szuper Szerkezet – 2. rész

– Ha még nem tetted volna meg, előbb olvasd el a Szuper Szerkezet – 1. részt.

7. A tükörbenézés pillanata
A középpont megtalálásának tüzében rengeteg filmet megnéztem, és rengeteg könyvet átnyálaztam. Amit találtam, az egy momentum volt a történet közepén.  A történet ezen szakaszában a karakter mélyen magába tekint. Számba veszi, hol áll a konfliktusban, és két alapgondolata támad:
A karakter központú történetben azon gondolkozik, hogy kicsoda valójában, és mivé kell válnia a céljai érdekében. A cselekmény központú történetben felméri a túlélési esélyeit. Erősebbé kell válnia, hogy megnyerhesse a küzdelmet. Bármelyik legyen is, a főszereplőnek változnia kell, és ez a változás csak akkor következhet be, ha maga realizálja ennek szükségességét.
A legtöbb írástechnika könyv a középpontot a cselekmény részeként írja le. Valami külső hatásra megváltozik a történet iránya. Pedig ahogy én látom, a középpont egy belső változás, ami erősíti a kötelék kialakulását a karakter és az olvasó között. A kulcsszó a momentum. A valódi középpont nem egy jelenet. Ez egy pillanat a jeleneten belül. Olyan, mint a föld magja. A valódi centrum. Keresd meg a regényedben, és sugározni fog belőle a lényeg. Éppen ezért A tükörbenézés pillanata a leghathatósabb jelzőtábla mind közül.
Pl.: "Milyen könnyű préda vagyok! Bármelyik kiválasztott, akár még Ruta is simán végezni tudna velem, csak felöklelne, és a saját késemmel átvágná a torkomat. Szemernyi erőm sem maradt, nem tudnék tenni ellene semmit.
[…]
Nincsen semmi baj, gondolom. Nem is rossz ez a hely. A levegő nem olyan forró, ami az alkonyat közeledtét jelzi. Valami enyhe, édes, a liliomra emlékeztető illatot érzek. Végigsimítom a talajt, az ujjam meglepően könnyedén csúszik. Ezen a helyen jó lesz meghalni, gondolom."

8. Adj csontot a kutyának
Az Adj csontot a kutyának közvetlenül A tükörbenézés pillanata előtt vagy után helyezkedik el. Ilyenkor a főszereplő nem törődve a saját problémáival megáll, hogy segítsen egy nála gyengébbnek. Ez a technika megmutatja, hogy a főszereplőnek van szíve, és még jobban elmélyíti a kötődést az olvasóval. Az Adj csontot a kutyának akkor a leghatásosabb, ha a főszereplő az áldozata révén még nagyobb fenyegetésnek teszi ki magát, mint előtte.
Pl.: Amikor Katniss segít Rute-nak.

9. Kapu, ahonnan nincs visszaút #2
A függőhíd második pillére. Akárcsak az első kapunál, innen sincs visszaút. A főszereplő miután átlépi, elkerülhetetlenné válik számára a döntő harc és a végkifejlet. A második kapu lehet egy nagyobb krízis vagy valamilyen visszalépés. Esetleg egy nyom vagy felfedezés. A lényeg, hogy átlökje a főszereplőt a harmadik felvonásba.
Ha nincs fordulat, ami elvezessen a végső csatához, a II. Felvonás örökké tartana. A három felvonásos szerkezet természetese ritmusa kb a könyv utolsó negyedére helyezi a második kapu megjelenését.
Pl.: "Az új szabály kimondja, hogy amennyiben az utolsó két életben maradt kiválasztott ugyanabból a körzetből érkezett, mindkettőjüket győztesnek nyilvánítják.
[…]
Végül leesik. Idén két győztese is lehet a Viadalnak. Ha ugyanabból a körzetből érkeztek. Mindketten életben maradhatnak. Mindketten életben maradhatunk.
Mielőtt le tudnám állítani magamat, Peeta nevét kiáltom."

III. Felvonás
A harmadik felvonásban vészesen felgyorsulnak az események. Elkerülhetetlenné válik a katarzis és a belőle származó végkifejlet.

10. Felsorakoznak az erők
A Felsorakoznak az erők a leglogikusabb lépcső a Szuper Szerkezetben. A III. Felvonásban a vég pillanata megállíthatatlanul közelít. Az antagonista tisztában van ezzel, és összegyűjti az erejét. Tudja, hogy a halál a tét, ezért nem bízza a dolgot a véletlenre.
Pl.: Peeta egyre rosszabbul van. Bejelentik, hogy a Bőségszarunál lakomát rendeznek, és minden játékos megtalálja, amire szüksége van. Katniss abban reménykedik, hogy lesz gyógyszer a fiú számára. Azonban a viadal összes többi túlélője is odagyűlik, így elkerülhetetlenné válik az összecsapás.

11. Kihunynak a fények
A legmélyebb sötétség. A pillanat, amikor minden veszni látszik. Ez a Kihunynak a fények. A főszereplő úgy érzi, képtelen megnyerni a harcot. Lehet, hogy az ellenfél túl erős, lehet, hogy egy dilemma nem enged neki választást. A lényeg, hogy azt gondolja: "Nincs kiút!".
Ez a technika halál-és-újjászületés néven is ismeretes. A főszereplőnek el kell dobnia az eddigi személyiségét – akár valamilyen áldozat árán –, hogy egy újat alkosson, ami már méltó a hétköznapi világba való visszatérésre. Egy végső megtisztulás, ami elvezeti az olvasót a katarzishoz. Mindez sokkal hatásosabban működik, ha közben kihunynak a fények.
Pl.: A maradék három játékost mutánsok bevetésével a Bőségszaruhoz terelik. Cato elkapja Peetát, ezzel újabb szörnyű dilemma elé állítva Katnisst:
"Cato csak nevet. – Ha lelősz, a szépfiú is lezuhan velem.
Igaza van. Ha lelövöm, magával rántja Peetát a mutánsok közé, és akkor mindketten meghalnak. Patthelyzetbe kerültünk. Nem tudom lelőni Catót anélkül, hogy ne ölném meg Peetát is. Viszont ha Cato megöli Peetát, beleeresztem a nyílvesszőt az agyába. Úgy állunk, mint a szobrok, mindenki azon töri a fejét, hogyan úszhatna meg a dolgot."

12. Q faktor
A Q faktor kifejezés a régi James Bond filmekből származik, amikor a vén fószer a főhadiszálláson átadja Bondnak a kütyüket, és elmondja neki, mire valók.
A fikcióban, miután a főszereplő eléri a mélypontot, szüksége van valamire, ami bátorságot ad neki, és itt jön képbe a Q faktor. A Q lehet egy emlék, egy jelkép, egy tárgy, ami az I. felvonásból származik, és a III. felvonásban ismét felbukkan, hogy útmutatást adjon a kritikus helyzetben. Egyszerűen szólva, valamilyen esemény, ami előhozza a bátorságot a főszereplő erkölcsi és érzelmi raktáraiból.
Pl.: Az éhezők viadalában ez nem mást, mint a fecsegő poszátás kitűző.
"Az utolsó pillanatban eszembe jut Madge kis arany dísztűje. Most első ízben veszem alaposabban szemügyre. Mintha valaki megmintázott volna egy kis arany madarat, és belerakta volna egy karikába. Csak a madár szárnyának csúcsa érintkezik a karikával. Hirtelen felismerem. Egy fecsegő poszáta.
[…]
Ezzel együtt van valami megnyugtató ebben a madárkában. Mintha apa most is itt lenne velem, hogy megvédjen."

13. Végső csata 
A Végső csata az egész regény lényege. Minden szál ide vezet. Enélkül nincs végkifejlet, nincs elégedettség, nem jön el a teljesség érzete. A küzdelem lehet külső vagy belső, vagy a kettő keveréke. A külső harc a főszereplővel szemben felsorakoztatott fizikai erőket jelenti. A kérdés az, hogy lesz-e elég bátorsága a főszereplőnek szembeszállni vele? Sikerül-e győzedelmeskednie? A belső harc a lelki vívódást jelenti. Képes lesz-e venni a bátorságot a főszereplő, hogy megváltozzon?
Pl.: Meghal Cato, a harmadik játékos, így csak ketten maradnak. Váratlanul azonban visszavonják a szabályt, hogy két győztese lehet a viadalnak. 
Katniss és Peeta az utolsó életben maradt versenyzők. 
Ki fog megölni kit? 
Katniss végül egy briliáns ötlettel oldja meg a kérdést. Mivel tudja, hogy a Kapitóliumnak mindenképp szüksége van egy győztesre, megegyeznek Peetával, hogy megmérgezik magukat. Erre ismét megváltoztatják a szabályokat, és mindkettőjüket győztesnek nyilvánítják.

14. Az átalakulás
Az utolsó lépcső a Szuper Szerkezetben. A főszereplő jelentősen megváltozott. Vagy teljesen új emberré (karakter központú történet) vagy sokkal erősebbé (cselekmény központú történet) vált. Bármelyik is legyen, ne feledd, a tét nem kevesebb, mint az élet-halál harc. Senki sem jöhet ki belőle változatlanul. Az utolsó oldalaidnak bizonyítaniuk kell az átalakulást, erre a leghatásosabb módszer a mutatás.
Természetesen van, hogy a főszereplő megtagadja a változást. Ilyenkor a végkifejlet tragédiába torkollik.
Pl.: Katniss tagadása az, hogy nem akar gyereket. Az átalakulást a 3. kötet végében láthatjuk, amikor mégis gyermeket vállal. Megtörténik a változás, visszatér a remény Panembe.

Zárszó
Ne feledd, a Szuper Szerkezet abban segít, hogy a leghatékonyabb módon közvetíthesd az olvasó számára a történetedet. A 14 jelzőtábla nem arra van, hogy elfojtsa a kreativitásod, hanem hogy utat mutasson, és egy szilárd vázat adjon. Bőven hagy teret arra, hogy kitöltsd a regényedet a saját hangoddal, ötleteiddel, karaktereiddel, jeleneteiddel és fordulataiddal.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése