2017. február 20., hétfő

Les Edgerton: Hooked


Cím: Hooked: Write Fiction That Grabs Readers at Page One & Never Lets Them Go

Szerző: Les Edgerton

Kiadó: Writer's Digest Books, 2007

ISBN: 1582976910, 9781582976914

Terjedelem: 260 oldal


Bevezetés
A "Hooked" címből először azt hittem, a mű arról fog mesterfogásokat bemutatni, miként kell a fejezetváltásoknál elvágni a cselekményt, hogy az olvasó kénytelen legyen szinte falni a könyvünket. Ehelyett nem is jutunk tovább az első fejezetnél. Az író azonban sok érdekes információt tár elénk, így a kezdeti meglepettségemnek nem kellett csalódottságba fordulnia.

Biográfia
Les Edgerton 1943-ban született az Amerikai Egyesült Államokban. Rendkívül színes múlttal rendelkezik, a tengerészettől a börtönig mindent megtapasztalt, mire végül az írás mellett állapodott meg. 18 könyv szerzője, közöttük a legismertebbek: Finding Your Voice és Hooked (magyar fordítás egyik művéhez sem készült).

Tartalomjegyzék
1. fejezet – A történet szerkezete és a jelenet
2. fejezet – Jelenetek nyitása: Áttekintés
3. fejezet – A kiváltó incidens, a kezdő felületi probléma és a történet valódi problémája
4. fejezet – A felállás és a háttértörténet
5. fejezet – A kiváltó incidens, a kezdő felületi probléma, a történet valódi problémája, a felállás és a háttértörténet kombinálása
6. fejezet – A karaktereid bemutatása
7. fejezet – Sejtetés, nyelv és helyzet
8. fejezet – Nagyszerű első mondatok
9. fejezet – Nyitányok, amiket érdemes elkerülni
10. fejezet – A nyitójelenet hossza és az átmenetek használata
11. fejezet – Vélemények az ügynökök és szerkesztők székéből

Ami tetszett
Sosem értettem azokat az embereket, akik nem tudják kitalálni, mi legyen a regényük befejezése. Én minden történetemnél tisztában vagyok, mi a végcél, ahova a szereplőimet el akarom juttatni, és eszerint igazgatom a mozgásterüket. Ez a könyv rávilágított, akárcsak A drámaírás művészete, hogy igenis már a kezdetektől fogva tisztában kell lennünk a történetünk valódi, a felszín alatt megbúvó problémájával, és azzal, hogy mindezt milyen felületi problémával, vagyis cselekménnyel fogjuk prezentálni. Ha ezek hiányoznak, nem fogunk tudni elég hatásos nyitányt megütni, ami a kiadók részéről azonnali elutasításhoz vezet.

Ami nem tetszett
Az író kétszer is megszegi a szavát. Először általánosságban szidja az írásoktatókat, amiért külön tanítják a leírást, a párbeszédet stb, de nem mutatják be, hogyan kell ezeket komplexként alkalmazni. Ennek ellenére az elemeket ő is egyesével mutatja be, és amikor eljön az idő, hogy minden összeálljon a nagy egésszé, csak konkrét példákkal dobálózik. A másik, hogy az író megígéri, lazán ki tud tölteni egy egész könyvet, ami csak a nyitó fejezetről szól, de valójában nagyon sok az ismétlődés, a 8. fejezettől pedig gyakorlatilag az elején elhangzottakon megy a kérődzés.

Kedvenc idézet
The best sources for significant story problems reside within yourself in the form of your personal demons. The very best writers are those who are courageous enough to go deep inside themselves to face and expose the warts and hidden desires and forbidden feelings most of us want to hide from or deny, at least to others.

/A leghasznosabb forrás a történeted valódi problémájának megtalálásához a belső démonaidban rejlik. A legjobb írók elég bátrak ahhoz, hogy mélyen magukba nézzenek, és felszínre hozzák a hibáikat, rejtett vágyaikat, tiltott érzéseiket, amiket legtöbbünk igyekszik elrejteni vagy tagadni, legalábbis mások előtt./

Összegzés
Értékes tanácsokat vonultat fel, ami sokkal könnyebbé és tudatossá teszi a történetvezetést. Ezenkívül betekintést ad a szerkesztők elvárásaiba, ami hasznos lehet, ha nemcsak a fiókunknak szánjuk az írásainkat.

Értékelés: 7/10

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése